Barion Pixel Skip to main content

Tudtad, hogy a divatipar a második legkörnyezetszennyezőbb iparág a világon? Hatalmas árat fizetünk azért, hogy minél nagyobb választékban, minél könnyebben, minél gyorsabban és minél olcsóbban kaparinthassuk meg a legújabb trendek darabjait, hogy aztán silány minőségüknek és gyors elévülésüknek köszönhetően nehezen lebomló hulladékként végezzék. Ezen felül ennek a hatalmas mennyiségű divatterméknek nem csak az utóélete, de gyártása is környezetszennyező, hiszen rengeteg víz elpazarlásával jár, a folyamat során pedig veszélyes vegyszerek juthatnak a talajba és az ivóvízbe. Ennek okán született meg a fenntarható divat fogalma.

A fenntartható divat filozófiája az 1980-as évek végén jelent meg a köztudatban, amikor egyre több fast fashion cég bukott le az etikátlan és környezetszennyező gyártási körülményeik miatt. Néhány tervező felismerte, mekkora kárt okoz ez az ipar és új alternatívákat kezdtek keresni. Az évek során egyre több divatcég állt az ügy mögé, és igyekszik ma is oly módon gyártani termékeit, hogy azok se az embereket, se a természetet ne használják ki, így a divat körforgása a lehető leghosszabb távon fenntartható legyen. Mivel ez egy jóval költségesebb és lassabb folyamat, ezért a mai napig népszerűtlenebb, mint a környezetpusztító megoldások.

A fenntartható és etikus divat fogalma a tervezéstől kezdve, a gyártáson és annak körülményein keresztül a kereskedelemig az egész folyamatot lefedi, szem előtt tartva a környezet védelmét. Mára egyre több tervező, márka és divatcég figyel arra, hogy ebbe az irányba tartsanak, hiszen a jövő a fenntartható fejlődésen alapszik.

Egy egész divatgépezet foglalkozik a műanyag problematikájával. Mindannyian látjuk a képeket a partra sodródott szeméthegyekről, és felfogtuk, hogy muszáj megállítanunk a folyamatot. A Burberry azt a célt tűzte ki maga elé, hogy 2025-ig minden műanyag csomagolásukat újrahasznosíthatóvá, újrafelhasználhatóvá vagy komposztálhatóvá teszik, és a Courréges művészei vezetője, Yolanda Zobel lassan kivonja a polivinilt a márkának tervezett kollekcióiból, melyet az utóbbi időben erősen összekötöttek az 1960-as évek Űrkorszakának jellegzetes anyagával.

A fenntartható divatnak több lépcsőfoka van minden esetben, és nagyon sok szempontot kell figyelembe venni az alapanyag előállításától kezdve a munkaerő helyzetén át a környezeti terhelésig. Ha tisztában vagytok a szempontokkal, akkor egy-egy termék esetében érdemes végigondolni, nektek mi fér bele.

Fontos, hogy milyen bőr az a bőr? Fontos az előállítása? Fontos, hogy mennyit utazott, mielőtt az üzletbe került? Fontos, hogy a gyártó mennyire figyelt oda az alkalmazottaira?

Ha tudatosak vagytok, érdemes hosszú távra vásárolni, mert a fenntarthatóság első és legfontosabb tétele, hogy az elveink szerint, de tudatosan vásároljunk.

Érdemesebb drágább, de minőségibb termékeket várásolni. Inkább kis vállalkozástól, egyedi designerektől vásároljunk, mint hatalmas multi-nacionális cégektől. Legyünk egy picit tudatosabbak, és jól kombinálható alapdarabokat válasszunk.